Gennady Golovkin: Τεχνική και Τακτική Ανάλυση

Γράφει ο BigA

Από το 2014, όταν και αγωνίστηκε για πρώτη φορά μπροστά από το Αμερικανικό κοινό, ο Gennady Golovkin επέκτεινε ήδη το εντυπωσιακό του ρεκόρ σε 37-0 και εξελίχθηκε σε έναν από τους πιο ολοκληρωμένους και επιβλητικούς πυγμάχους τις τελευταίας δεκαετίας.

Η εντυπωσιακή του δύναμή και η συνεχόμενη πίεση που ασκεί στους αντιπάλους του έχουν προσθέσει 33 νοκάουτ στο βιογραφικό του ενώ η μεθοδικότητά του και η κατανόηση του χώρου και του timing οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στην εμπειρία που μάζεψε ως ερασιτέχνης πυγμάχος και στους 345 αγώνες που έλαβε μέρος πριν μεταβεί στον επαγγελματικό χώρο.

Το πρόβλημα που έχει ο Govolkin και το οποίο μοιράζεται με τους υπόλοιπους κορυφαίους πυγμάχους της τελευταίας επταετίας, είναι η έλλειψη πραγματικού ανταγωνισμού. Κάθε του νίκη, όσο εντυπωσιακή και αν είναι, συνοδεύεται από την υπόνοια πως το χάσμα που χωρίζει το επίπεδό του από αυτό των αντιπάλων του είναι τόσο μεγάλο που υποβαθμίζει την αξία των επιτευγμάτων του.

Σε αυτήν την ανάλυση θα ασχοληθούμε με το στυλ παιχνιδιού του Gennady Govolkin και θα εξετάσουμε πως καταφέρνει να φτάνει σε τόσο υψηλά επίπεδα αποτελεσματικότητας.

To Jab

Ο ακρογωνιαίος λίθος του παιχνιδιού του GGG είναι το jab και η πολλαπλή του χρήση στους αγώνες του.

Παρακάτω τον βλέπουμε να δίνει το πιο συχνό του jab που είναι το jab με αποφυγή. Η καλή αίσθηση του χώρου και της απόστασης του επιτρέπει να υπολογίζει πλήρως την έκταση του χεριού του αντιπάλου και αφού αποφύγει το ερχόμενο χτύπημα να απαντάει με το βαρύ του jab. Παρατηρούμε επίσης τον τρόπο με τον οποίο βάζει όλο το βάρος του στο μπροστά πόδι όταν χτυπάει, αυξάνοντας έτσι την δύναμη του χτυπήματός του.

Το jab γίνεται πριν προλάβει ο αντίπαλος να επαναφέρει το χέρι του στην θέση του.

 

Στο επόμενο gif βλέπουμε την δεύτερη αποφυγή που χρησιμοποιεί. Αυτήν την φορά το jab δεν γίνεται μετά το χτύπημα το αντιπάλου αλλά ταυτόχρονα. Παρατηρούμε πως περιμένει το jab του αντιπάλου και καθώς το αποφεύγει με ένα γρήγορο slip προς τα δεξιά, απαντάει με το δικό του αριστερό που βρίσκει στόχο. Στην αργή κίνηση βλέπουμε επίσης πως κατά την διάρκεια του slip βάζει το δεξί του χέρι μπροστά από πρόσωπό του για να μπλοκάρει το χτύπημα σε περίπτωση που δεν έχει υπολογίσει σωστά την αποφυγή του.

Στο παρακάτω gif βλέπουμε πως δουλεύουν και τα δύο jab μαζί. Πλησιάζοντας, περιμένει αυτήν την φορά το δεξί ίσιο του αντιπάλου για να απαντήσει με αποφυγή και jab. Βλέπουμε πως κρατώντας το κεφάλι του χαμηλά, κρύβει το κεφάλι του πίσω από το αριστερό του χέρι καθώς χτυπάει και εξοστρακίζει το δεξί του αντιπάλου. Στην συνέχεια αποφεύγει ξανά το επόμενο jab με κίνηση προς τα πίσω, απαντώντας και πάλι με το αντίστοιχο δικό του.

Εξαιρετικό timing και αίσθηση της απόστασης

Αρκετές φορές ο GGG θα χρησιμοποιήσει το jab του σαν «ψεύτικο» χτύπημα έτσι ώστε να οδηγήσει τον αντίπαλο εκεί που θέλει. Στο παρακάτω gif τον βλέπουμε να δίνει δύο «ψεύτικα» jab προς το κεφάλι του αντιπάλου, κάνοντάς τον με αυτόν τον τρόπο να σκύψει και ουσιαστικά να πέσει πάνω στο δεξί uppercut που έρχεται αμέσως μετά. Παρατηρούμε πως είναι τόσο σίγουρος για την επιτυχία της τεχνικής που δίνει το uppercut ουσιαστικά προτού σκύψει καν ο αντίπαλος.

Κόψιμο του Ρίνγκ

Η ικανότητα του GGG να ελέγχει τον χώρο και η καλή αίσθηση της απόστασης στην οποία αναφερθήκαμε παραπάνω τον βοηθούν στο να κλείνει άψογα της γωνίες και να οδηγεί τον αντίπαλο στο σημείο που θέλει. Στο παρακάτω gif βλέπουμε τον τρόπο που κυνηγάει τον Monroe και κλείνει όλες τις γωνίες διαφυγής του. Στην συνέχεια και αφού τον οδηγήσει στην γωνία του ρίνγκ, τον χτυπάει με μερικά βαριά κροσέ.

Παρακάτω ,ξανά με αντίπαλο τον Monroe, τον βλέπουμε να κλείνει τις γωνίες και να τον κολλάει με την πλάτη στα σχοινιά. Στην συνέχεια τον βλέπουμε να αφήνει επίτηδες ένα μικρό κενό χώρο στα αριστερά του, υπολογίζοντας πως ο αντίπαλος θα το παρατηρήσει και θα εκμεταλλευτεί την ευκαιρία να ξεφύγει. Την στιγμή που ο Monroe επιχειρεί να διαφύγει ο GGG δίνει το αριστερό του κροσέ στον κενό χώρο και τον προλαβαίνει στην κίνηση. Αν και το χτύπημα δεν κάνει ζημιά επηρεάζει την ψυχολογία του αντιπάλου ο οποίος καταλαβαίνει πως ο GGG διαβάζει όλες του τις κινήσεις και του στήνει συνεχώς παγίδες.

Το βαρύ του jab είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για το κόψιμο του ρίνγκ αφού το χρησιμοποιεί και για να οδηγήσει τους αντιπάλους σε άβολες θέσεις, κυρίως κοντά στα σκοινιά. Παρακάτω τον βλέπουμε να δίνει μερικά «ψεύτικα» jab για να στείλει τον αντίπαλό του προς τα σκοινιά.

Ο έλεγχος του ρίνγκ και των γωνιών είναι ζωτικό σημείο του παιχνιδιού του GGG αφού αντισταθμίζει την έλλειψη ταχύτητας που αποτελεί ,πιθανότατα, το μεγαλύτερό του μειονέκτημα. Στέλνοντας τους αντιπάλους στα σημεία και στους χώρους που επιθυμεί αποφεύγει το να προσπαθεί να τους προλάβει και επιβάλλοντας τον ρυθμό του μπορεί να τους κουράσει αφού τους υποχρεώνει να κινούνται συνεχώς.

Tα Shift

Τα χτυπήματα με shift είναι στην ουσία χτυπήματα που γίνονται καθώς ο πυγμάχος αλλάζει στάσεις από southpaw σε orthodox και αντίστροφα. Αποτελούν ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο για να κλείσει ο πυγμάχος την απόσταση ή να κυνηγήσει τον αντίπαλο προς τα πίσω, ακολουθώντας με δυνατά χτυπήματα. Μέγιστης σημασίας είναι ο μαχητής που κάνει το shift να έχει εξαιρετική ισορροπία και καλή ροή ανάμεσα στα χτυπήματα, έτσι ώστε να μετακινεί το κέντρο βάρους του από την μία πλευρά στην άλλη μένοντας ταυτόχρονα σταθερός.

Παρακάτω, το λεγόμενο «Fitzsimmons Shift«. H ονομασία της τεχνικής προέρχεται από τον Robert Fitzsimmons, έναν θρυλικό πυγμάχο που αγωνιζόταν στα τέλη του 19ου αιώνα. Με βάρος μόλις 72 κιλά είχε καταφέρει να κερδίσει heavyweights όπως τον Ed Dunkhorst (150 κιλά) ενώ έστειλε τον Tom Sharky στο καναβάτσο, κάτι που δεν μπόρεσε να κάνει ούτε ο θρυλικός Jim Jeffries μέσα σε 45 γύρους. Ο Fitzsimmons χρησιμοποίησε για πρώτη φορά την συγκεκριμένη τεχνική ενάντια στον Jim Corbett, κερδίζοντάς τον με ΚΟ στον μεταξύ τους αγώνα το 1897.

Βλέπουμε πως ο GGG δίνει το δεξί του ίσιο ενώ ταυτόχρονα κάνει ένα βήμα προς τον αντίπαλο μετατοπίζοντας έτσι όλο το βάρος του σώματός του στο δεξί του χέρι και καταλήγοντας με τα πόδια του σε παράλληλη θέση. Στην συνέχεια, καθώς ο αντίπαλος κινείται προς τα πίσω, δημιουργείται χώρος που επιτρέπει στον Golovkin να περάσει το αριστερό του hook κατευθείαν στα πλευρά του αντιπάλου του.

Ο Fitzsimmons περνούσε το αριστερό hook στο ηλιακό πλέγμα αλλά ο Golovkin χτυπάει ανάλογα με την γωνία που παίρνει ο αντίπαλος μετά το δεξί ίσιο.

Παρακάτω βλέπουμε ένα πανομοιότυπο shift με μια μικρή διαφοροποίηση. Αυτήν την φορά ο GGG αντί να καταλήξει με τα πόδια σε παράλληλη θέση κάνει ένα ολόκληρο βήμα με σκοπό να βάλει ακόμα περισσότερο βάρος στο χτύπημά του.

Η καλή ροή και η εξαιρετική ισορροπία που διαθέτει ο GGG καθιστούν τα shift του πολύ επικίνδυνα και κυρίως μειώνουν την ενέργεια που δαπανεί για να τα χρησιμοποιήσει κατά την διάρκεια του αγώνα. Στο παρακάτω gif βλέπουμε μαζεμένα τα shift που χρησιμοποιεί. Η ομαλότητα με την οποία μετατοπίζει το βάρος του από την μία πλευρά στην άλλη είναι βασική για την οικονομία κινήσεων ενώ η ακριβής επιλογή αποστάσεων τον φέρνει στο ιδανικό σημείο για την σωστή εκτόνωση των χτυπημάτων του.

Μακρινά Κροσέ

Ο Golovkin, όπως και οι περισσότεροι πυγμάχοι από την Πρώην Σοβιετική Ένωση, χρησιμοποιεί κατά κόρων τα μακρινά κροσέ. Κρατώντας τον καρπό του σφιχτό και σημαδεύοντας με τα δύο τελευταία κόκαλα της γροθιάς του, ο GGG αυξάνει την απόσταση που διανύει το χέρι του και διασφαλίζει την δύναμη του χτυπήματός του.

Παρακάτω τον βλέπουμε σε ένα μακρινό κροσέ με άλμα. Το σημαντικό είναι πως αν και η απόσταση δεν είναι ιδανική, η γωνία που έχει ανοίξει το χέρι του του επιτρέπει να περάσει το κροσέ του πίσω από την άμυνα του αντιπάλου του.

Σημαντικό στοιχείο για την αποτελεσματικότητα των μακρινών κροσέ είναι σε μεγάλο βαθμό η ισορροπία που, όπως αναφέρθηκε, ο GGG διαθέτει σε εξαιρετικό βαθμό. Βλέπουμε παρακάτω την μόχλευση με την οποία ελέγχει το κέντρο βάρους του και πόσο στιβαρά χτυπάει τον αντίπαλο του.

Άψογη τεχνική

Στα επόμενα gif έχουμε την χρήση του μακρινού κροσέ στο σώμα. Και πάλι, ο τρόπος με τον οποίο ανοίγει το χτύπημά του παίζει καταλυτικό ρόλο αφού καταφέρνει να περάσει πίσω από την άμυνα του αντιπάλου και να τον πετύχει σε ακάλυπτη περιοχή. Σημαντικό εδώ είναι το δεξί uppercut που σηκώνει την άμυνα του αντιπάλου έτσι ώστε το κροσέ να περάσει πιο εύκολα.

Ειδική μνεία πρέπει να γίνει στο, ιδιαίτερα σπάνιο, κάθετο κροσέ που ο GGG χρησιμοποιεί σε κάθε του αγώνα. Παρακάτω τον βλέπουμε να το χρησιμοποιεί ενάντια στον Rubio, περνώντας ουσιαστικά το κροσέ του πάνω και πίσω από τα χέρια του αντιπάλου καθώς βάζει το βάρος του στην φορά του χτυπήματος. Εκτός από την δύναμη που παράγει λόγω της μόχλευσης, το κάθετο κροσέ του GGG ξαφνιάζει τους αντιπάλους του λόγω της σπανιότητάς του και της ασυνήθιστης γωνίας από την οποία έρχεται.

Έλεγχος του Κεφαλιού του αντιπάλου

Η έλεγχος του κεφαλιού του αντιπάλου είναι ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο για πυγμάχους που δεν διακρίνονται για την ταχύτητά τους αλλά διαθέτουν μεγάλη σωματική δύναμη όπως ο GGG, αν και η τεχνική χρησιμοποιείται και από ταχύτατους παίκτες όπως ο Lomachenko και ο Mayweather.

Παρακάτω, καθώς ο Murray επιχειρεί να ξεφύγει από τα σχοινιά ο Govolkin, με το αριστερό του χέρι, πιέζει το κεφάλι του προς τα κάτω για να περιορίσει την κίνησή του και να τον φέρει στην θέση που θέλει, ενώ ταυτόχρονα του κρύβει το οπτικό του πεδίο και τον αποτρέπει από το να δει το δεξί ίσιο που έρχεται αμέσως μετά.

Παρακάτω, ξανά με αντίπαλο τον Murray, τον βλέπουμε να χρησιμοποιεί την ίδια τεχνική. Σε αυτήν την περίπτωση επιτυγχάνει μεγάλη οικονομία στην κίνησή του αφού ελέγχοντας την απόσταση κρατάει τον Murray εκεί που θέλει και αποφεύγει τα χτυπήματά του, χωρίς να χρειαστεί να κάνει κάποια αποφυγή και να σπαταλήσει ενέργεια.

Συνδυασμοί

Όλες οι τεχνικές του GGG δένουν με αριστουργηματικό τρόπο και δημιουργούν τους χαρακτηριστικούς συνδυασμούς που του έχουν προσφέρει πολλαπλά ΚΟ κατά την διάρκεια της καριέρας του. Ίσως το πιο αξιοσημείωτο στα combo που χρησιμοποιεί είναι πως όλα του τα χτυπήματα έχουν συγκεκριμένο σκοπό ενώ κανένα δεν γίνεται με τον ίδιο τρόπο.

Στο επόμενο gif τον βλέπουμε να ξεκινάει με ένα ανοιχτό κροσέ στο σώμα. Στην συνέχεια δίνει το συνηθισμένο του uppercut για να σηκώσει την άμυνα του αντιπάλου και ακολουθεί με ένα ακόμα ανοιχτό κροσέ. Παρατηρούμε πως το πρώτο κροσέ στο σώμα γίνεται με τον αντίχειρα να δείχνει προς να πάνω ενώ το δεύτερο με τον αντίχειρα παράλληλα με το έδαφος. Ο λόγος είναι πως στρίβοντας τον καρπό του με αυτόν τον τρόπο στο δεύτερο κροσέ, ο GGG δίνει μεγαλύτερη εμβέλεια στο χτύπημά του καταφέρνοντας έτσι να το περάσει πίσω από την άμυνα του αντιπάλου του.

Παρακάτω ένας παρόμοιος συνδυασμός ενάντια στον Rubio. Παρατηρούμε πως το 1-2 έχει σκοπό να σηκώσει την άμυνα του αντιπάλου ενώ το αριστερό κροσέ που έρχεται στην συνέχεια γίνεται με τον αντίχειρα στραμμένο προς τα πάνω έτσι ώστε να περάσει ανάμεσα από τα γάντια του Rubio. Στην συνέχεια και αφού έχει βεβαιωθεί πως υπάρχει κενός χώρος χαμηλά, δίνει το ανοιχτό κροσέ που περνάει και πάλι πίσω από την άμυνα και βρίσκει στόχο.