Η Χρησιμότητα της Συνδυαστικής Προπόνησης στο ΜΜΑ

Ο Steve Montgomery είναι επαγγελματίας μαχητής ΜΜΑ από την Νότια Καρολίνα. Ο Motgomery προπονείται εδώ και 10 χρόνια στην American Top Team και έχει σημειώσει 16 νίκες και 5 ήττες στην μέχρι τώρα καριέρα του. Σε αυτό το άρθρο, εξηγεί πως η συνδυαστική προπόνηση βοηθάει την ικανότητα ενός MMAer και πως ένας μαχητής μπορεί να ενσωματώσει στοιχεία από το ποδόσφαιρο, τον χορό και το skateboarding στο μαχητικό του στυλ. 

 

Το ΜΜΑ είναι μια μορφή συνδυαστικής προπόνησης (cross-training). Συνδυάζει τις προπονητικές μεθόδους διαφορετικών πολεμικών τεχνών για την προετοιμασία του αθλητή στην όρθια μάχη, την μάχη στο clinch και στο έδαφος. Κατά την διάρκεια της καριέρας μου σαν αθλητής, υπήρξαν συνδυαστικές προπονήσεις πολλών ειδών οι οποίες ωφέλησαν το παιχνίδι μου. Δεν είμαι ο μόνος. Πολλοί μαχητές έχουν δοκιμάσει μια πλειάδα διαφορετικών ασκήσεων ενώ μερικές από αυτές προέρχονταν ακόμα και από άλλα σπορ. Η συνδυαστική προπόνηση διαφορετικών αθλημάτων μπορεί να βοηθήσει έναν αθλητή να αναπτύξει νέες ικανότητες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο ΜΜΑ.

Τα πλεονεκτήματα στην σωματική και πνευματική ικανότητα που προσφέρει η συνδυαστική προπόνηση είναι ατελείωτα. Το να μαθαίνεις νέα πράγματα σταματάει την υπερπροπόνηση που προκύπτει από τις βαριές προπονήσεις του ΜΜΑ και καθαρίζει το μυαλό του αθλητή. Το να δουλεύεις σε βαθμό ψύχωσης σε μια και μοναδική πλευρά του αθλήματός σου μπορεί να σε οδηγήσει σε πνευματικό αδιέξοδο. Το μυαλό σου θα σταματήσει να απορροφά πληροφορίες καθώς το σώμα σου θα διαλύεται από την υπερβολική καταπόνηση. Το να εμπλέκεσαι σε άλλες δραστηριότητες θα επιτρέψει στο μυαλό σου να ηρεμήσει και θα βοηθήσει την σωματική σου ανάρρωση και ανάπτυξη.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι που μπορούν να βοηθήσουν την ικανότητά σου στα μαχητικά αθλήματα και οι οποίο δεν βρίσκονται εντός του κύκλου των αθλημάτων αυτών. Το τρέξιμο είναι η πιο κοινή μορφή συνδυαστικής προπόνησης που χρησιμοποιείται από αθλητές. Το ποδήλατο και το κολύμπι είναι επίσης εξαιρετικά χρήσιμες δραστηριότητες που μπορούν να αναπτύξουν την αεροβική ικανότητα.

Ένα από τα πιο γνωστά παραδείγματα στο ΜΜΑ είναι οι αδερφοί Diaz. Διαγωνίζονται σε μαραθωνίους, τρίαθλα και αγώνες ποδηλασίας εδώ και χρόνια. Όλοι οι hardcore οπαδοί ξέρουν πως ο Nick Diaz έχει κολυμπήσει 5 φορές από το Alcatraz ως την ακτή. Όταν συνδυάσεις την παγκοσμίου επιπέδου τεχνική τους με την παγκοσμίου επιπέδου αντοχή τους. το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό. Οι Diaz συνήθως επιβάλουν ένα ρυθμό στο κλουβί που μοιάζει με τον ρυθμό ενός τριάθλου. Η βελτίωση του cardio δεν είναι όμως το μοναδικό πλεονέκτημα της συνδυαστικής προπόνησης.

Ο Anderson Silva και ο Vasyl Lomachenko είναι δύο θρυλικοί striker που είναι γνωστοί για το φανταστικό τους footwork. Οι κινήσεις τους στο ρίνγκ και το κλουβί μοιάζουν σχεδόν χορευτικές. Αν και οι δύο αθλητές προπονούνται πολύ σκληρά στην τέχνη τους, αμφότεροι έχουν εκφράσει την αγάπη τους για τον χορό.

Η συνδυαστική προπόνηση για το ΜΜΑ.

Ο πατέρας του Lomachenko διέκοψε την πυγμαχική προπόνηση του γιου του σε ηλικία 9 χρονών και τον έστειλε σε σχολή μπαλέτου. Μετά από 4 χρόνια χορού σε συνδυασμό με ενόργανη, ο πατέρας του ήταν πεπεισμένος πως ο Vasyl ανέπτυξε το footwork που χρειαζόταν για να πετύχει στην πυγμαχία.

Τα αποτελέσματα:

396-1 σαν ερασιτέχνης

12-1 σαν επαγγελματίας

2 φορές χρυσός Ολυμπιονίκης

Για χρόνια ο Anderson Silva έμοιαζε ανίκητος. Χρησιμοποιούσε το footwork του για να χορεύει σε κύκλους γύρο από τους πιο τρομακτικούς μαχητές του πλανήτη. Ο Michael «Venom» Page, o Genki Sudo και η Paige Van Zant είναι μερικοί από τους αθλητές που χρησιμοποιούν την προπόνησή τους στον χορό για να βελτιώσουν την κίνησή τους στο κλουβί. Κάθε ικανός striker θα σας πει πως η ικανότητα στο όρθιο είναι θέμα ρυθμού και timing. Ο χορός είναι θέμα ρυθμού και timing. Όπως είναι φανερό, υπάρχουν ομοιότητες.

Μερικοί μαχητές έχουν ξεκινήσει από άλλα σπορ. Ο Jose Aldo ξεκίνησε από το ποδόσφαιρο και την Capoeira. Η Capoeira είναι μια βραζιλιάνικη πολεμική τέχνη που συνδυάζει τον χορό, τα ακροβατικά και το striking.

Σε κάθε αγώνα του Aldo είναι φανερό πως η δύναμη στα λακτίσματά του είναι πολύ μεγάλη και η έκρηξή του είναι εντυπωσιακή. Κατά την διάρκεια της περιόδου που ήταν πρωταθλητής, μπορούσε να διατηρήσει την έκρηξή του και την ταχύτητά του ακόμα και στον πέμπτο γύρο. Η Capoeira απαιτεί μεγάλη αθλητική ικανότητα και το ποδόσφαιρο μεγάλη αερόβια αντοχή. Αυτές οι δύο αρετές έκαναν τον Aldo τον καλύτερο στην κατηγορία του για πολλά χρόνια.

Αρκετοί επαγγελματίες παίκτες του Αμερικάνικου Football μετέβησαν στο ΜΜΑ. Ο Matt Mittrione, o Brendan Schaub και ο Herschel Walker έχουν σημειώσει επιτυχίες στο οκτάγωνο. Αν και πάντα χρειάζεται ένας βαθμός τεχνικής κατάρτισης, είναι δύσκολο να αγνοήσουμε τα σωματικά πλεονεκτήματα που απολαμβάνουν οι παίκτες του Football και το πόσο μπορούν να τους βοηθήσουν να πετύχουν νίκες στο οκτάγωνο. Η ταχύτητα, η ευλυγισία, η σκληρότητα και η συνολική αθλητικότητα που μπορεί να αναπτυχθεί από ένα τέτοιο σπορ, ταιριάζει γάντι στο ΜΜΑ.

Επαγγελματίες παλαιστές όπως ο Bobby Lashley και ο Brock Lesnar έχουν αγωνιστεί στο ΜΜΑ. Το pro-wrestling απαιτεί δύναμη και αντοχή. Δεν τους έχω δει να κάνουν suplex από την κορυφή του κλουβιού αλλά σίγουρα θυμάμαι την δύναμή τους και το πόσο τους βοήθησε στο να κερδίζουν αγώνες.

Στα 30 μου χρόνια, έχω δοκιμάσει πολλά σπορ. Αφού έπαιξα ποδόσφαιρο για επτά χρόνια, στην συνέχεια προχώρησα στα extreme sports. Δεν είμαι και Donald Cerrone βέβαια, ούτε πηγαίνω για wakeboard και ορειβασία την εβδομάδα πριν τον αγώνα. Ο εθισμός μου στην αδρεναλίνη δεν ήταν ποτέ τόσο μεγάλος.

Το skateboarding και το surf είναι στην κορυφή της λίστας μου. Το πρώτο πράγμα που κέρδισα από τα σπορ με σανίδες είναι πως ανέπτυξαν την ικανότητά μου να κρατάω ισορροπία. Όχι μόνο κρατάς ισορροπία αλλά βρίσκεσαι σε παρόμοια, χαμηλή στάση με αυτήν την πυγμαχίας και του kickboxing. Το surf μου έμαθε να είμαι ήρεμος υπό πίεση. Όταν ο ωκεανός είναι άγριος, η αναπνοή σου είναι περιορισμένη και η παλμοί σου εκτοξεύονται. Τις πρώτες φορές που ο προπονητής μου στο bjj με έπνιξε, ήμουν παραδόξως πολύ ήρεμος. Το να μπλέκεσαι στα κύματα και να προσπαθείς να κρατηθείς στην επιφάνεια μοιάζει πολύ με το bjj. Πολλοί επαγγελματίες surfer ασχολούνται με το bjj και αντίστροφα.

 

Η αγαπημένη μου συνδυαστική προπόνηση είναι η Yoga. Προτιμάει την Bikram και την Yin. Η προπόνηση στην Yoga λειτουργεί με παρόμοιο τρόπο με τις διατάσεις και δυναμώνει τους καταπονημένους μυς. Στοχεύει επίσης σε μικρότερους μυς γύρω από τις αρθρώσεις και τους τένοντες που δεν χρησιμοποιούνται συχνά. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στην σταθεροποίηση αρκετών ευπαθών περιοχών όπως τα γόνατα και οι ώμοι. Η ισορροπία, η ευελιξία και η σταθεροποίηση των αρθρώσεων όπως και η αύξηση στην συγκέντρωση και την αντοχή είναι μερικά από τα πλεονεκτήματα της Yoga.

Είναι δύσκολο να κρίνουμε το ποιες συνδυαστικές προπονήσεις είναι πιο χρήσιμες στο ΜΜΑ. Το surf, ο χορός, η yoga μπορούν να βοηθήσουν έναν μαχητή. Μπορεί και όχι. Όλα καταλήγουν στον κάθε μαχητή ξεχωριστά και στο πόσο εύκολα μπορεί να πάρει μια ικανότητα από ένα άθλημα και να την ενσωματώσει στο ΜΜΑ με επιτυχία. Αν νιώθετε πως έχετε φτάσει σε ένα πλατό και δεν εξελίσσεστε σαν μαχητές, μπορείτε να δοκιμάσετε μια συνδυαστική προπόνηση για να «ξεκολλήσετε». Διαλέξτε μια, υπάρχουν άπειρες.